Friday, December 11, 2009

Aktiviti 2: Jurnal

Jurnal 1:

Meningkatkan Kesan-Kesan Kerja Berkumpulan di dalam Kelas-Kelas Pada Peringkat Persekolahan Kanak-Kanak: Memudahkan Pencapaian, Interaksi dan Aktiviti Kelas.
Oleh Peter Kutnick, Cathy Ota dan Lucia Berdondini.Jabatan Pendidikan dan Pengajian Profesional, King College, Universiti of London, Franklin-Wilkins Building, Waterloo Road, London SE1 9NH, United Kingdom.

Sinopsis: Kanak-kanak sekolah rendah biasanya sering duduk di dalam kumpulan-kumpulan tertentu namun kajian menunjukkan bahawa murid-murid ini tidak bekolaborasi atau belajar dengan berkesan dalam kumpulan-kumpulan tersebut. Kajian ini tertumpu kepada kanak-kanak berumur 5-7 tahun. Dengan menggunakan gaya quasi-experimental, kanak-kanak yang berada di dalam kelas eksperimental telah melakukan aktiviti-aktiviti berkaitan bagi meningkatkan keberkesanan kerja berkumpulan sepanjang sesi persekolahan. Sembilan ratus dan 80 kanak-kanak (dari 17 experimental dan 21 kelas-kelas kawalan) telah dinilai dan telah dibandingkan bagi pencapaian (membaca dan mengira), motivasi bagi kerja kumpulan dan kelakuan/ keramahan. Selang setahun berlalu, kanak-kanak di dalam kelas eksperimental tersebut lebih maju berbanding dengan kana-kanak yang dikawal dari segi pandangan terhadap pencapaian akademik, motivasi tentang bekerja dengan orang lain, kumpulan dan fokus kerja dan telah menunjukkan interaksi yang lebih pada peringkat yang tinggi dengan rakan-rakan. Hal ini boleh disimpulkan bahawa kanak-kanak boleh berhubung dengan berkesan dalam kerja kumpulan yang mampu meningkatkan pencapaian akademik mereka.
Jurnal 2:


Jurnal 3:

No comments:

Post a Comment