Friday, November 13, 2009

Tugasan Ulasan Jurnal

Jurnal 1:
Percubaan Guru-Guru Sains bagi Intergrasi Pedagogi Feminin melalui Kolaboratif Kajian Tindakan


Oleh Brenda M. Capobianco

Jabatan Kurikulm dan Arahan, Universiti Purdue, 100 North University Street.

Abstrak: Tujuan kajian ini dilakukan ialah untuk mengkaji pengalaman ketiga-tiga guru sains yang cuba menukar gaya pengajaran dengan melakukan kajian tindakan ke atas pengajaran sains feminist. Para guru terlibat dalam kaedah pengajaran yang sistematik dan kajian yang bersifat self-critical dan telah terlibat dengan 8 orang lagi untuk menjalankan temubual kolaboratif tentang kesemulajadian sains, sains pengajaran dan pendidikan sains sebagai cara yang terbaik untuk memahami bagaimana sains boleh diajar terhadap pelbagai kumpulan pelajar yang mengandungi pelbagai peringkat. Data telah dikumpul menerusi temubual separa struktur, perbincangan keseluruhan kumpulan, pemerhatian kelas dan rujukan terhadap dokumen-dokumen sokongan. Analisis data adalah berdasarkan penyelidikan naratif, iaitu perhatian khusus telah diberikan terhadap pembinaan dan pembinaan semula penceritaan guru-guru tentang penyelidikan-penyelidikan praktikal. Keputusan kajian telah menunjukkan bahawa guru sebagai pengkaji terhadap pengajaran mereka sendiri telah menemui pengetahuan baru tentang pengajaran sains oleh guru feminist dan pada masa yang sama telah menjana kepelbagaian kemungkinan keupayaan pedagogi bagi pengajaran sains yang dinamik dan inklusif.



Jurnal 2:
Meningkatkan Kesan-Kesan Kerja Berkumpulan di dalam Kelas-Kelas Pada Peringkat Persekolahan Kana-Kanak: Memudahkan Pencapaian, Interaksi dan Aktiviti Kelas.

Oleh Peter Kutnick, Cathy Ota dan Lucia Berdondini.

Jabatan Pendidikan dan Pengajian Profesional, King College, Universiti of London, Franklin-Wilkins Building, Waterloo Road, London SE1 9NH, United Kingdom.

Abstrak: Kanak-kanak sekolah rendah biasanya sering duduk di dalam kumpulan-kumpulan tertentu namun kajian menunjukkan bahawa murid-murid ini tidak bekolaborasi atau belajar dengan berkesan dalam kumpulan-kumpulan tersebut. Kajian ini tertumpu kepada kanak-kanak berumur 5-7 tahun. Dengan menggunakan gaya quasi-experimental, kanak-kanak yang berada di dalam kelas eksperimental telah melakukan aktiviti-aktiviti berkaitan bagi meningkatkan keberkesanan kerja berkumpulan sepanjang sesi persekolahan. Sembilan ratus dan 80 kanak-kanak (dari 17 experimental dan 21 kelas-kelas kawalan) telah dinilai dan telah dibandingkan bagi pencapaian (membaca dan mengira), motivasi bagi kerja kumpulan dan kelakuan/ keramahan. Selang setahun berlalu, kanak-kanak di dalam kelas eksperimental tersebut lebih maju berbanding dengan kana-kanak yang dikawal dari segi pandangan terhadap pencapaian akademik, motivasi tentang bekerja dengan orang lain, kumpulan dan fokus kerja dan telah menunjukkan interaksi yang lebih pada peringkat yang tinggi dengan rakan-rakan. Hal ini boleh disimpulkan bahawa kanak-kanak boleh berhubung dengan berkesan dalam kerja kumpulan yang mampu meningkatkan pencapaian akademik mereka.




Jurnal 3:
Kajian Kualitatif Mengenai Pra-Perkhidmatan Bahasa Inggeris sebagai Bahasa Asing (ESL) Pendapat-Pendapat Guru.

Oleh Leyla Tercanlioglu.

Hittie University, Corum, Turki.

Abstrak: Persepsi pelajar pendidikan Pra-Perkhidmatan Bahasa Inggeris tentang pengalaman pendidikan mereka telah menyediakan pengertian dan pemahaman yang luas bagi membangunkan strategi pengajaran yang berkesan dalam pendidikan guru bahasa Inggeris. Objektif-objektif kajian ialah 1) bagi mengenalpasti isu-isu yang menarik minat dan membimbangkan jabatan 20 bagi mengenalpasti tahap kebimbangan terhadap isu-isu jabatan. Data telah diambil menerusi temubual kumpulan fokus yang melibatkan 5 pelajar perguruan dalam setiap 5 kumpulan. Dapatan mendapati bahawa jabatan pendidikan guru bahasa Inggeris khususnya para pelajar perguruan tidak menunaikan kebanyakkan tujuan mereka walaupun terdapat kekuatan. Mengenalpasti apa yang pelajar fikirkan boleh membantu bagi membuka mata dan minda pendidik bahasa Inggeris tentang realiti pendidikan guru bahasa Inggeris di peringkat tempatan dan global.

No comments:

Post a Comment