Saturday, November 7, 2009

Aktiviti 3: Tugasan 3 - Kolokium

TAJUK 1:
Meningkatkan Minat Pelajar Terhadap Sirah Dan Tamadun Islam Dalam Mata Pelajaran Pendidikan Islam Melalui Pendekatan Tayangan Video

NAMA PEMBENTANG:

Assarah binti Ahmad Suki P48590
Nurulhuda binti Rahim P48613
Nurul Hafiza binti Sohaimi P49004

Kajian tindakan ini bersesuaian kerana berlaku perubahan tingkahlaku terhadap para pelajar di sekolah tersebut. Penggunaan video telah Berjaya meningkatkan kefahaman terhadap sirah dan tamadun Islam dalam mata pelajaran Pendidikan Islam. Hal ini kerana pembelajaran sirah lebih bersifat abstrak dan kaedah syarahan bukanlah kaedah terbaik bagi menyampaikannya. Oleh itu, pendekatan tayangan video lebih bersifat interaktif dan pelajar lebih jelas mengenai fakta sirah yang cuba disampaikan.

TAJUK 2:
Meningkatkan Penglibatan Aktif Pelajar Semasa Proses Pengajaran dan Pembelajaran (P&P) Melalui Kaedah Permainan Di Dalam Kelas 4 Dedikasi SMK Bandar Rinching.

NAMA PEMBENTANG:
Nor Zira binti Shafie (P48688)
Nor Bahariah binti Baharin (P48665)

Kajian tindakan ini bersesuaian dan berjaya mencapai matlamatnya pelajar telah meningkatkan penglibatan aktif pelajar terhadap proses P&P. Kaedah permainan bukan sahaja mengurangkan tahap kebosanan pelajar tetapi menjadikan proses P&P lebih menarik. Pada masa yang sama, kaedah in berjaya membentuk kemahiran komunikasi di kalangan pelajar untuk berinteraksi jika ditanya oleh guru. Berbanding kaedah ‘talk & chalk’ yang dianggap lebih tegas iaitu pelajar kurang berkeyakinan untuk berinteraksi apabila disoal oleh guru.

No comments:

Post a Comment